Här är några exempel på vilken hjälp du kan få ombord
- Förare och tågvärdar hjälper dig med biljetten och har ett ansvar för att du kommer på och av fordonet.
- Alla bussar i stadstrafik har lågt golv som gör det enklare att stiga på och av bussen.
- Alla bussar är utrustade med ramp eller lift för att du ska kunna komma ombord om du är rullstolsburen.
- Alla våra bussar och tåg är utrustade med skärmar som visar nästa hållplats samt utrop av nästa hållplats.
- Om du reser med en hund som hjälpmedel så får du sitta var som helst ombord, men tänk på att hunden måste sitta på golvet med hänsyn till andra passagerare.
Platser ombord
- Sittplatserna ombord på våra bussar och tåg är inte bokningsbara.
- På bussarna finns platser i främre delen av fordonet som är särskilt avsedda för personer med funktionsnedsättning eller andra behov (till exempel allergi eller överkänslighet). Resenärer som reser med djur rekommenderas därför att hålla sig i bakre delen av bussen.
- Ombord på tågen kan du få hjälp av en tågvärd att hitta en bra plats.
Ledsagning
- När du reser med våra tåg kan du få kostnadsfri ledsagning som kan beställas av alla resenärer som behöver extra service vid resor med kollektivtrafiken.
- Du kan boka ledsagning för alla avgångar som finns i vår tidtabell för Kröstatågen som du hittar här.
- Du måste boka ledsagning senast 24 timmar innan planerad avresa. Utöver de hjälpmedel du behöver får du max medföra 2 kolli som sammanlagt väger 20 kg.
- Du kan också kontakta Riksfärdtjänst vid fler frågor, www.rft.se
- Behöver du ledsagning i ett annat län? Läs mer på det länets hemsida.
Vad har vi för tillgänglighet på våra stationer?
På sidan tillgänglighet på våra stationer kan du läsa om tillgängligheten på alla våra stationer, till exempel vilka stationer som har rulltruppa, hiss, parkeringsplats, tillgång till toalett och så vidare.
Senast uppdaterad: 2022-06-15