Tillgänglighetsredogörelse Länstrafikens app

Jönköpings Länstrafik arbetar för att öka tillgängligheten i appen Jönköpings Länstrafik. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den och strävar därför efter att uppnå en så hög tillgänglighet som möjligt.

Redogörelsen avser appen Jönköpings Länstrafik version 2.192.2-A, offentliggjord den 2024-10-02. Jönköpings Länstrafik står bakom den här mobila applikationen. På den här sidan beskriver vi kända tillgänglighetsproblem i appen Jönköpings Länstrafik och hur du kan rapportera brister. Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har konstaterat att Jönköpings Länstrafiks mobila applikation Jönköpings Länstrafik för Android inte uppfyller kraven i DOS-lagen.

Bristen i tillgängligheten

  • Flikarna har otillräcklig kontrast mot bakgrunden. 
  • Flera texter har inte ett tillräckligt kontrastförhållande mot bakgrunden. Det gäller:
    - Avgångar som avgått under ”Sök & köp”, samt linjenumret.
    - Linjenummer och text har otillräcklig kontrast på linjer som avgått under ”Hållplatser”. 
    - Texten för knappen ”registrera” i Netaxcept. 
    - Den röda texten för felmeddelandet under Din profil.
  • Kontrastförhållandet på minst 3:1 mot intilliggande är otillräcklig på flera delar. Det gäller:
    - Alla vyer
    - Hållplatser
    - Din profil
    - Sök
    - Linjerna som markerar inmatningsfälten under Din profil.
  • Appen tillämpar inte användarens plattformsinställningar för färger, kontrast, teckensnitt, teckenstorlek, måttenheter och fokusmarkör. Det gäller bland annat:
    - Appen respekterar inte användarinställningar för mörkt/ljust läge.
    - Appen respekterar inte användarinställningarna för teckesnitt.
    - I alla vyer för länsbuss.
  • När det sker inmatningsfel framgår det inte vilken fält som är felande, samt saknas det automatisk korrigering. Det gäller:
    - Om användaren väljer 0 för alla kategorier i Välj kategori(er) under Sök och Köp går det inte att välja knappen klar. 
    - Felmeddelandet för att ”transaktionen blev inte processad” är felaktig i Netaxcept.
  • Delar av appens innehåll följer inte en meningsfull logisk ordning oavsett på vilket sätt användaren tar del av innehållet. Det gäller: 
    - Mina detaljer
    - Hållplatser
  • Flera rubriker, titlar och texter uppfyller inte syftet med ledtexter. Det gäller:
    - Rubriken Jönköpings Länstrafik beskriver inte ämnet eller syftet med det innehåll som följer i Netaxcept.
    - Titeln ”Nets – accept payment method” beskriver inte sidans ämne eller syfte.
  • Ledtexter beskrivar inte syftet med tillhörande inmatningsfält. Det gäller:
    - Hållplatser
    - Betalmedel
    - Netaxcept.
  • Det finns vyer som inte förmedlar statusmeddelanden på ett maskinläsbart sätt:
    - Vyn för sök
    - Vyn för köp
  • Det finns komponenter som saknar maskinläsbara roller:
    - Kontakt
    - Inställningar
    - Mina detaljer
    - Tidtabeller
    - Hållplats
    - Hållplatssteg
    - Betalmedel
    - Sök
    - Din profil
  • Det förekommer att synlig text inte överensstämmer med den maskinläsbara etiketten. Det gäller:
    - Ledtexten för ”Din engångskod” är inte kopplad till inmatningsfälten för koden.
  • Det finns element i användargränssnittet där roll, tillstånd, avgränsning, namn och beskrivning inte förmedlas på ett maskinläsbart till hjälpmedel. Det gäller vyn för:
    - Kontakt
    - Inställningar
    - Köp
    - Hållplatser
    - Betalmedel
    - Sök och köp
  • Appen brister i orienteringen. Allt innehåll är låst till stående orientering. 
  • Appen brister när det gäller tangentbordsfokus. Det gäller:
    - Det går att navigera till Välj språk under inställningar med tangentbord, men det går inte att navigera därifrån. 
    - Rubrikraden är inte längre ett föremål för tangentbordsfokus när man skrollat i listan med kolumnrubriker under tidtabeller.
    - Det finns interaktiva komponenter i Netaxcept som får tangentbordsfokus utan att det framgår vad som har fått tangentbordsfokus. 
    - Det är inte synligt att Tidtabeller och Netaxcept har tangentbordsfokus.
  • Tidsgränsen för bekräftelse-vyn när ett konto har skapats går inte att stänga av, justera eller förlänga.
  • Hållplatskartan uppdateras automatiskt och det går inte att pausa, stoppa eller dölja innehållet.
  • Delar av appens innehåll följer inte en meningsfull logisk ordning oavsett på vilket sätt användaren tar del av innehållet. Det gäller: 
    - Mina detaljer
    - Tidtabeller
    - Hållplatser
  • Alla vyer med flikfält och sökfunktion innehåller inte en meningsfull navigeringsordning med tangentbord.
  • Flera funktioner går inte att nå med tangentbord:
    - Integritetspolicy
    - Länkar i brödtexter
    - Tillbaka-knappen eller info-knappen under tidtabeller. 
    - Sökfältet, samt alternativ-knappen, under hållplatser. 
    - Krysset för att rensa inmatningsfältet, samt scrolla för fler-funktionen, under Sök och Köp. 
  • Applikationen uppfyller inte kraven att den ska fungera utan skrollning i två dimensioner ned till en bredd av 320 CSS-pixlar eller ned till en höjd av 256 CSS-pixlar. Flera texter går förlorade vid mindre skärmar:
    - Länsbuss
    - Köp
    - Mina detaljer
    - Tidtabeller
    - Hållplatser
    - Sök, sökresultat, vald resa och köp biljett. 

På grund av begränsad tid har tillgängligheten inte fått det fokus som det bör ha fått. Avsikten är att arbeta med det i kommande uppdateringar.

Så här är tillgängligheten testad

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har konstaterat att Jönköpings Länstrafiks mobila applikation Jönköpings Länstrafik för Android inte uppfyller kraven i DOS-lagen. Digg har inom sitt tillsynsuppdrag genomfört en granskning av Jönköpings Länstrafiks mobila applikation Jönköpings Länstrafik för Android, version 2.150.1-A. Granskningen av appen genomfördes mellan den 18 januari och den 5 mars 2023. Den 4 januari 2023 informerades Jönköpings Länstrafik om granskning.

Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har gjort en omgranskning av Jönköpings Länstrafiks mobila applikation Jönköpings Länstrafik för Android mellan den 1 och 9 juli 2024. DIGG har konstaterat att Jönköpings Länstrafiks app Jönköpings Länstrafik för Android, version 2.183.3-A, fortfarande inte uppfyller alla krav i DOS-lagen. 

Rapportera brister i tillgängligheten

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du upplever brister med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet kan du rapportera dessa till Myndigheten för digital förvaltning. 

Kontakta Myndigheten för digital förvaltning

Rapportera brister till Länstrafiken

Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker brister i tillgänglighet, eller inte kan få ut information från appen, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Rapportera brister eller begär innehåll som inte är tillgängligt

Vill du hellre ringa till oss: 0771-444 333
Öppettider: måndag – fredag klockan 07.00-18.00, lördag – söndag klockan 09.00-16.00

 

Redogörelsen uppdaterades senast 2024-08-28

Senast uppdaterad: 2023-12-04