Tillgänglighetsredogörelse Länstrafikens app

Jönköpings Länstrafik arbetar för att öka tillgängligheten i appen Jönköpings Länstrafik. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den och strävar därför efter att uppnå en så hög tillgänglighet som möjligt.

Redogörelsen avser senaste versionen av appen Jönköpings Länstrafik. Jönköpings Länstrafik står bakom den här mobila applikationen. På den här sidan beskriver vi kända brister kring tillgänglighet gentemot lagen om tillgänglighet till digital offentlig service i appen Jönköpings Länstrafik samt hur du kan rapportera brister.

Hur tillgänglig är appen?

Denna applikation uppfyller delvis lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på grund av bristande punkter nedan.  

Brister i tillgängligheten

  • En brist som finns i appen är att all information, struktur och de relationer som förmedlas genom presentationen inte är korrekt beskrivna för hjälpmedel och det finns inte heller några andra textalternativ. Detta innebär att vissa delar av appen kan vara otillgängliga för personer som använder hjälpmedel som skärmläsare. Följden blir att viktig information kan gå förlorad eller bli svår att förstå, vilket skapar svårigheter för hjälpmedelsanvändare.
  • Vissa element, som navigeringselement och knappar, är inte åtkomliga med tangentbordet, vilket gör att tangentbordsanvändare inte kan utföra vissa åtgärder.
  • I vår app finns det brister i hur statusmeddelanden hanteras. Vissa meddelanden (t.ex. bekräftelser eller felmeddelanden) identifieras inte på ett sätt som hjälpmedel, som skärmläsare, kan upptäcka och läsa upp automatiskt utan att de får fokus.
  • I vår app finns det brister i hur information om användargränssnittets element (t.ex. roll, tillstånd, namn och beskrivningar) förmedlas maskinläsbart till hjälpmedel som skärmläsare. Detta innebär att vissa element inte kommunicerar korrekt eller fullständigt till hjälpmedel.
  • I vår app finns det brister i hur relationer mellan etiketter och de element de beskriver förmedlas maskinläsbart till hjälpmedel, som skärmläsare. Detta innebär att vissa element inte är korrekt kopplade till sina etiketter, vilket kan göra det svårt för användare att förstå appens innehåll.
  • Vissa delar kan inte lämnas med tangentbordet när fokus (markeringen) hamnar där. Denna brist påverkar exempelvis personer med motoriska funktionsnedsättningar som inte använder en mus, eller personer som använder alternativa inmatningsmetoder som skärmläsare eller specialanpassade tangentbord.
  • I vår app finns det innehåll som inte följer en logisk och meningsfull ordning när du navigerar med tangentbordet. Detta kan göra det svårt att förstå och använda appen.
  • I vissa fall har användargränssnittskomponenter som till exempel ramar för formulärsfält, markeringar för tangentbordsfokus och andra grafiska element som förmedlar information inte tillräckliga kontrastförhållande mot intilliggande färger. När detta inte är uppfyllt kan viktiga element vara svåra att se, särskilt för personer med nedsatt syn eller färgseendeproblem.
  • I vissa fall har inte texten tillräckligt kontrastförhållande mot bakgrunden. Det innebär att text kan vara svår att läsa, särskilt för personer med nedsatt syn eller färgseendeproblem. 
  • I vår app finns det brister i hur inmatningsfel visas. Om ett fel upptäcks automatiskt är det inte alltid tydligt vilket fält som har felet eller vad som är fel. Detta kan göra det svårt för användaren att korrigera felet. När ett fel upptäcks får användaren inte alltid tydliga förslag på hur felet kan rättas, även när det är möjligt.
  • I vår app finns det vissa inmatningsfält som saknar tydliga ledtexter eller instruktioner. Detta kan göra det svårt för användare att förstå vad som förväntas när de fyller i fälten.
  • I vår app finns det innehåll som rör sig, blinkar, skrollar eller uppdateras automatiskt. Tyvärr går det inte alltid att pausa, stoppa eller dölja detta innehåll, vilket kan göra det svårt för vissa användare att använda appen.
  • I vår app finns det brister i hur den anpassar sig efter användarens inställningar i dess enhet, som färger, kontrast, teckensnitt, teckenstorlek, måttenheter och fokusmarkör. Detta kan göra appen svårare att använda för personer som förlitar sig på dessa inställningar.
  • Innehållet i den appen är inte flexibelt och fungerar inte i både stående och liggande läge, utan endast i stående läge. Det betyder att användare inte kan välja vilken orientering de vill använda sin enhet i. Om en app endast fungerar i en orientering kan det skapa problem för användare som behöver eller föredrar en annan orientering.
  • I vår app finns det tidsgränser för vissa funktioner som inte går att stänga av, förlänga eller anpassa. Detta kan göra det svårt för vissa användare att kunna använda appen på ett sätt som passar dem.
  • I vår app finns det brister i hur innehållet är ordnat. Informationen presenteras inte alltid i en meningsfull och logisk ordning, vilket kan göra det svårt för användare att förstå innehållet, oavsett hur de interagerar med appen.
  • I vår app finns det brister i kontrasten mellan text och bakgrund. Detta kan göra det svårt för vissa användare att läsa och förstå innehållet, särskilt för personer med nedsatt syn eller färgseende.
  • I vår app finns det brister i hur titlar används för att beskriva olika sidor eller vyer. Vissa sidor eller vyer saknar en tydlig och beskrivande titel, vilket kan göra det svårt för användare att förstå vad sidan handlar om eller vad syftet är.
  • I vår app finns det brister i hur rubriker och ledtexter används. Vissa rubriker beskriver inte tydligt syftet med det avsnitt som följer, och vissa ledtexter saknar tydlighet om vad som förväntas i tillhörande inmatningsfält. Detta kan göra det svårt för användare att förstå och interagera med appen.
  • I vår app finns det brister i hur tangentbordsfokus visas. Det är inte alltid tydligt vilket element som har fokus när du navigerar med tangentbordet. Detta kan göra det svårt att förstå var du befinner dig i appen och hur du interagerar med den.
  • I vår app finns det brister i hur inmatningsfel hanteras. När ett fel upptäcks automatiskt är det inte alltid tydligt vilket fält som är felaktigt, eller vad felet är. Detta kan göra det svårt för användare att rätta till felet.
  • På webbsidor ska alla användargränssnittskomponenter ha en korrekt roll och ett maskinläsbart namn. Om komponenten har värden ska de förmedlas maskinläsbart.
  • I vår app finns det brister i hur den följer tillgänglighetsstandarderna som beskrivs i punkterna 9.1–9.4 i EN-standarden eller WCAG 2.1 på nivå AA. Detta innebär att vissa delar av appen inte är fullt tillgängliga för alla användare.

Så här är tillgängligheten testad

Vi har gjort en självskattning av appen med hjälp utav externa tillgänglighetsexperter.

Appen publicerades den 26 april 2021.

Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 5 december 2024.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Rapportera brister eller önskemål till Länstrafiken

Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker brister i tillgänglighet, eller inte kan få ut information från appen, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Rapportera brister eller begär innehåll som inte är tillgängligt

Vill du hellre ringa till oss: 0771-444 333
Öppettider: måndag – fredag klockan 07.00-18.00, lördag – söndag klockan 09.00-16.00

Anmäl brister i tillgängligheten till tillsynsmyndigheten (DIGG)

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du upplever brister med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet kan du rapportera dessa till Myndigheten för digital förvaltning. 

Kontakta Myndigheten för digital förvaltning

Senast uppdaterad: 2024-12-09