Länstrafikens sociala medier

Länstrafiken använder sociala medier i form av Facebook, Instagram och Linkedin för att berätta om kollektivtrafiken i Jönköpings län och för att kunna erbjuda flera olika kanaler för dialog med invånare och resenärer.

Vill du lämna synpunkter på vår verksamhet? Vi kan inte ta emot kundsynpunkter i våra sociala kanaler, men det finns flera andra sätt att lämna synpunkter. Här finns information om hur du gör det: Lämna synpunkter (jlt.se)

För att alla ska känna sig välkomna att prata om kollektivtrafik i Länstrafikens sociala kanaler är det viktigt att hålla en god ton och att visa respekt för andras åsikter och att följa reglerna nedan som gäller för att kommentera.

Regler för Länstrafikens sociala kanaler

När du kommenterar:

  • Håll dig till ämnet för inlägget eller tråden
  • Sprid inte rykten eller falska uppgifter
  • Inga personpåhopp
  • Spamma inte
  • Tänk på att den som läser inte ska behöva klicka på en länk för att förstå din kommentar. Kommentarer som innehåller länkar kan komma att raderas, eftersom vi inte har möjlighet att granska länkarnas innehåll.
  •  Inlägg och kommentarer som görs på Länstrafikens konton i sociala medier betraktas som allmänna handlingar, oavsett om inläggen/kommentarerna är synliga eller om de skickas som direktmeddelande. Det betyder att vem som helst har rätt att läsa dem, så var försiktig med vilka uppgifter som du delar med dig av.

Kommentar som inte tillåts

Vi tillåter inte inlägg och/eller kommentarer som bryter mot svensk lag, mot de sociala kanalernas regler eller som innehåller följande:

  •  Förtal, personangrepp eller förolämpningar
  •  Hat eller kränkande kommentarer om etnicitet, kön, sexuell läggning, religion, yrke eller politisk tillhörighet
  • Information eller spekulationer som vi inte kan verifiera eller faktagranska
  • Spridning av rykten, felaktig information och desinformation
  • Olovliga våldsskildringar eller pornografi
  • Uppmaningar till brott
  • Olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material
  • Svordomar eller obscena ord
  • Kommersiella budskap
  • Reklam för evenemang
  • Sekretessbelagda uppgifter eller personuppgifter

Åtgärder vid brott mot reglerna

Vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som bryter mot reglerna. Vid upprepade överträdelser mot reglerna förbehåller vi oss rätten att blockera användare.

Vi polisanmäler sådant som bryter mot lagen, exempelvis hot eller hets mot folkgrupp. Som skribent är du själv ansvarig för det du publicerar. Det innebär att om du skriver något som strider mot lagen kan du personligen bli ansvarig för detta.

Kontakt

Om du ser en kommentar som bryter mot reglerna eller om du har frågor om våra kommenteringsregler i sociala medier får du gärna höra av dig till oss på marknad@jlt.se.

Senast uppdaterad: 2023-06-19