Kundkassa

Kundkassa fungerar som en digital plånbok som du själv kan fylla på med pengar. Kundkassan kan användas som del- eller helbetalning vid köp av biljetter.

Insättning på kundkassa

Kundkassan kan fyllas på genom följande sätt:

  • Du själv fyller på kundkassan med pengar. 

  • Du kan välja att få en förseningsersättning utbetald till din Kundkassa. Läs mer här.

  • Har du fått en värdekod från exempelvis en kampanj kan den växlas in till kundkassan. 

Kundkassa i appen och på Mitt konto

Om du har registrerat ditt mobilnummer i appen eller blivit medlem på Mitt konto har du möjlighet att använda tjänsten kundkassa. Du fyller själv på kundkassan i appen på något av följande sätt:

  • Löser in en värdekod med ett belopp från förseningsersättning eller en kampanj.

  • Valfritt belopp som du själv anger och med swish eller betalkort.

Kundkassa till resekort

Du kan fylla på en kundkassa som kopplas till ditt resekort. Är du inte registrerad/medlem på Mitt konto och skulle tappa ditt resekort kan inte värdet återskapas. 

Här kan du fylla på kundkassan till ett resekort:

  • I våra biljettautomater

  • I vår kundservicebutik på Juneporten (Jönköping)

  • Hos våra återförsäljare

  • Ombord på buss och tåg

Betala med kundkassa

Du kan betala med din kundkassa i följande försäljningskanaler:

  • I appen (du behöver vara registrerad)

  • På Mitt konto (du behöver vara registrerad)

  • I en biljettautomat

  • I vår Kundservicebutik

  • Hos våra återförsäljare

  • Ombord på buss och tåg

Så här ser du ditt saldo på Kundkassan

Som registrerad kund i appen och på Mitt konto ser du tydligt under betalmedel hur mycket du har på kundkassan.

Oregistrerad kund med kundkassa kopplat till ett resekort kan man inte på samma tydliga sätt se sitt saldo/värde. Oregistrerade kunder kan få information om sitt saldo/värde på följande sätt:

  • I en biljettautomat

  • Gå in till vår kundservicebutik eller till en återförsäljare

  • Fråga ombordpersonalen ombord på buss eller tåg

Vanliga frågor och svar

  • Huvudsyftet med kundkassan är för att underlätta för personer som saknar andra betalsätt som t.ex. betalkort eler swish. De kan istället betala kontant på vårt kundcenter eller hos en återförsäljare och koppla kundkassan till ett resekort. Resekortet med kundkassan används sedan som betalsätt för ett biljettköp ombord och fungerar då på samma sätt som ett betalkort.

    Ett annat syfte med kundkassan är att förseningsersättning och värdekoder kan sättas in på kundkassan och sedan användas som del- eller helbetalning. 

  • Nej, syftet med kundkassan är för personer som kanske saknar betalkort ska kunna köpa biljett ombord på ett fordon. Vi tar inte emot kontanter ombord på våra bussar och tåg. 

  • Det går alldeles utmärkt att dela kundkassa med andra. Registrera flera resekort på Mitt Konto så delar ni allihopa på samma kundkassa. 

    Tyvärr det inte möjligt i dagsläget att koppla flera appar till en kundkassa.

  • Ja, du kan fylla på kundkassan i appen åt någon annan. Använd helt enkelt ditt betalkort i exempelvis barnets app för att fylla på kundkassan. 

  • Det finns ingen bortre gräns för att nyttja pengarna i kundkassan.

  • Nej, pengar som finns på kundkassan återbetalas inte. Du får använda värdet på din kunkassa för att köpa biljett.

Senast uppdaterad: 2022-08-30