Tilläggsavgift

För att resa med oss måste du ha en giltig biljett. Saknar du en giltig biljett eller reser med en biljett som du inte har rätt att resa på, riskerar du att få en tilläggsavgift. Syftet med våra biljettkontroller är att förebygga fuskåkning och få fler resenärer att betala för sin resa.

Vad är en tilläggsavgift

En tilläggsavgift är en avgift som en biljettkontrollant ställer ut till dig om du reser:

  • Utan biljett
  • Med en felaktig biljett (t.ex. en ungdomsbiljett fast du är vuxen etc.)
  • Med en förfalskad biljett (förfalskade biljetter polisanmäls)
  • Om du inte kan visa din biljett (t.ex. för att din mobiltelefon är urladdad eller under resan tappat ditt resekort eller
    pappersbiljett).
  • Om du saknar kompletterande handlingar som krävs för att du ska få resa med biljetten. 

Konsekvenser utöver tilläggsavgift


Om du reser med en felaktig biljett eller en förfalskad biljett kan konsekvensen utöver en tilläggsavgift bli att biljetten omhändertas av biljettkontrollanten eller trafiktjänstemannen. Saknar du en biljett men nekar att köpa biljett har biljettkontrollanten rätt att avvisa dig från fordonet.

Så mycket kostar det om du saknar biljett

Tilläggsavgiften ligger på 1 500 kr och är den samma för alla våra resenärskategorier. 

Så går en biljettkontroll till

Vi genomför kontinuerligt biljettkontroller på våra bussar och tåg. Uniformerade kontrollanter har alltid arbetskläder och identitetsbricka där det tydligt framgår att de arbetar som biljettkontrollanter.
De kan kontrollera din biljett vid påstigning eller ombord på en buss eller tåg.

Jönköpings Länstrafik har när som helst rätt att kontrollera att du som resenär har som en giltig biljett när du reser med oss.

 

Biljettkontrollerna genomförs enligt laglig grund:

Lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik

Ditt ansvar när du reser med oss

Oberoende av hur du köpt din biljett eller vilken biljett som du reser med, är det alltid du själv som ansvarar för:

  • Att ditt resekortet, mobiltelefon (app) eller pappersbiljetten finns med under hela resan,
  • Att du har köpt biljett för rätt resenärskategori (ålder),
  • Att du har köpt biljett för rätt geografiska område (zoner),
  • Att din biljett är aktiverad och giltig för att resa med,
  • Att kunna visa upp din biljett oavsett om du har den i appen, på resekort eller som pappersbiljett,
  • Att ha batteri i din mobiltelefon så du kan visa upp din biljett i appen,
  • Att ha med dig kompletterade handlingar som t.ex. visar att du är student, har rätt att resa med förmånsintyg, inspektionskvitto etc.
  • Att kunna visa upp godkänd ID-handling om biljettkontrollanten behöver se den.

Du är skyldig att på begäran av en biljettkontrollant eller annan trafiktjänsteman som utför en biljettkontroll följa och visa upp ovannämnda saker.

Kompletterande handlingar


För att du ska ha rätt att resa med vissa typer av biljetter eller rabatter behöver du ha med dig kompletterade handlingar:

  • ID-handling
    Godkänd id-handling för att kunna styrka din ålder.

  • Studentlegitimaton
    Digital studentlegitmation med resesymbol utställt i Mecenat, STUK eller WeStudents app. Läs mer om studentrabatt

  • Förmånsintyg
    Försäkringskassans förmånsintyg om du har en funktionsvariation och reser med en 30-dagarsbiljett Senior. Läs mer om Försäkringskassans förmånsintyg

  • Inspektionskvitto
    Inspektionskvitto till ditt resekort om du reser i trafik eller område där det inte är möjligt att blippa/läsa av din biljett. Läs mer om inspektionskvitto

Rätten att överklaga en tilläggsavgift


Du har alltid rätt att överklaga en tilläggsavgift om du anser att den har skrivits ut på felaktiga grunder. En överklagan av en tilläggsavgift ska skickas in till oss inom tio dygn räknat från den dagen du fick tilläggsavgiften. Efter tio dagar utfärdas en faktura som ska betalas senast 30 dagar efter utställt fakturadatum. Få din faktura som e-faktura. Anmäl till e-faktura hos din bank.

Frågor och svar för tilläggsavgift

  • Om du inte betalar tilläggsavgiften kommer ärendet att överlämnas till ett inkassoföretag för vidare hantering. Då utgår lagstadgad påminnelseavgift, inkassoavgift och ränta enligt räntelagens bestämmelser. 

  • Nej, du kan inte betala din tilläggsavgift direkt till biljettkontrollanten på plats. Tilläggsavgiften skickas på faktura. 

  • Du är under hela resan ansvarig för att kunna visa upp din biljett. Om batteriet laddar ur kan du få en tilläggsavgift. 

     

    TIPS!
    Du vet väl att du har möjlighet att ladda din mobiltelefon ombord på våra bussar och tåg. På bussarna finns flera usb-uttag där du kan ladda din mobiltelefon. 

  • En biljettkontrollant kan se när biljetten köptes samt när våra bussar och tåg avgick från en specifik hållplats. Biljettkontrollanten kan alltså se om du har köpt din biljett under resan istället för innan resan. Du som resenär ska alltid ha köpt biljetten innan ombordstigning på fordonet. Köper du biljett under resan kan du få en tilläggsavgift. 

  • Du är själv ansvarig för att kunna visa upp en giltig biljett under resan. Har du en giltig biljett på ditt resekort men har glömt det behöver du köpa en ny biljett för den aktuella resan. 

  • Tilläggsavgiften är på 1 500 kr för samtliga resenärskategorier. Det finns alltså ingen reducerad avgift för ungdomar, studenter elller seniorer. 

  • En biljettkontrollant har rätt att avvisa personer från fordonet. All övrig personal som jobbar ombord, till exempel förare och tågvärdar, har också rätt att avvisa en resenär som inte visar giltig biljett.

  • Om du inte kan uppvisa kompletterande handlingar som visar att du har rätt att resa med en specifik biljett kommer du få en tilläggsavgift. 

  • Du måste ha aktiverat din bljett innan eller direkt i samband med ombordstigning på fordonet för att biljetten ska vara giltig att resa med. Har du köpt en biljett men inte aktiverat den har du inte rätt att resa med den och då kan du få en tilläggsavgift. 

Senast uppdaterad: 2022-06-08