Appen

Köp biljett var som helst, när som helst eller hur som helst i vår app. Hur smidigt och enkelt som helst!

Ladda ner appen idag! 

Det absolut enklaste sättet att köpa biljett för din resa är att använda appen som dessutom ger dig tillgång till flera andra smarta funktioner. Idag säljs mer än 80% av alla biljetter i appen.

Kom igång direkt, du behöver inte registrera dig för att köpa biljett i appen.

 

                   

Smarta funktioner

I appen finns många smarta funktioner som underlättar din resa. Du kan både söka resa och köpa biljett.

Det finns två sätt att köpa biljett i appen:

Alternativ 1 - Köp (snabbval - endast för resor inom en zon)

Vet du vilken zon du ska resa i kan du köpa biljett snabbt och enkelt via fliken ”Köp”.

Så här gör du:

  1. Gå in på fliken ”Köp”,
  2. Välj biljettyp: ”Enkel eller Period” (under period hittar du även flexbiljett),
  3. Välj ”zon”, exempel zon Röd Jönköping/Huskvarna,
  4. Välj "resenärskategori", exempel vuxen (använder du plus-tangenten blir biljetten giltig för fler personer med tillsammansrabatt),
  5. Välj ”betalsätt”, exempel swish,
  6. Tryck på ”Köp”
  7. Välj när biljetten ska användas - ”Använd biljett nu” eller ”Använd biljett senare”
  8. Bekräfta ditt köp genom att ”dra biljett-ikonen” åt höger, 
  9. Klart!

OBS! Har du i steg 7 valt ”Använd biljett senare” måste du aktivera biljetten innan eller i samband med din första resa.


Alternativ 2 - Köp biljett via resplaneraren (för resor i en eller flera zoner samt över länsgräns)

Under fliken ”Sök & köp” kan du köpa en biljett för resor inom en eller flera zoner samt över länsgräns.


Så här gör du:

  1. Gå in på fliken ”Sök & köp”,
  2. Sök resa genom att ange ”från” och ”till” hållplatser,
  3. Välj en "avgång",
  4. Välj biljettyp: ”Enkel eller Period” (under period hittar du även 24-timmarsbiljett och flexbiljett),
  5. Välj "resenärskategori", exempel vuxen (använder du plus-tangenten blir biljetten giltig för fler personer med tillsammansrabatt),
  6. Välj ”betalsätt”, exempel swish,
  7. Tryck på ”Köp”
  8. Välj när biljetten ska användas - ”Använd biljett nu” eller ”Använd biljett senare”
  9. Bekräfta ditt köp genom att ”dra biljett-ikonen” åt höger, 
  10. Klart!

OBS! Har du i steg 7 valt ”Använd biljett senare” måste du aktivera biljetten innan eller i samband med din första resa.

I appen kan du använda vår reseplanerare för att hitta den resa och tid som passar dig bäst. Du kan också köpa biljett direkt via reseplaneraren. Tänk på att den biljetten du köper inte är en platsbokad biljett utan biljetten säljs med zongiltighet. 

Du som har registrerat ditt mobilnummer i appen kan låna ut din periodbiljett till någon annan. Den person du vill låna ut periodbiljetten till behöver också vara registrerad med sitt mobilnummer i appen. Du lånar ut periodbiljetten en dag i taget och biljetten lämnas automatiskt tillbaka till dig 04.00 dagen efter.


Läs mer om låna ut biljett

Du som har registrerat ditt mobilnummer i appen kan köpa en biljett för att sen ge bort den till någon annan. Den person du vill ge bort biljetten till behöver också vara registrerad med sitt mobilnummer i appen. Biljetter som
du har aktiverat och börjat resa på går inte att ge bort.


Läs mer om att ge bort din biljett i appen

I appen finns en kartfunktion som visar vart bussen är och när den beräknas vara framme vid din hållplats. 

När du använder reseplaneraren får du information om eventuella trafikstörningar. 

Biljettutbud

I appen kan du köpa följande biljetter:

Biljettyper Resenärskategori
Enkelbiljett

Vuxen
Ungdom

24-timmarsbiljett Vuxen
Ungdom
Flexbiljett 10/30 Vuxen
Flexbiljett 10/60 Vuxen
Flexbiljett 20/60 Vuxen
30-dagarsbiljett

Vuxen
Ungdom
Senior
Student

365-dagarsbiljett Vuxen
365-dagarsbiljett barnvagn Alla

Betalsätt

I appen finns flera olika betalsätt och du väljer själv vilket du vill betala med:

  • Swish
  • Betalkort (VISA och Mastercard)
  • Kundkassa (om du har ett värde i kundkassan kan du betala med det)
  • Delbetalning (innebär att du kombinerar betalsätt - värdet på kundkassan med swish eller betalkort)

Kvitto

Appen skickar inte ut något kvitto automatiskt men det är enkelt att skicka ett kvitto till en e-postadress.

  1. Gå in på fliken ”Biljetter”.
  2. Välj utgångna biljetter genom klicka på runda "ikonen" längst upp i det högra hörnet.
  3. Dra biljetten åt höger och tryck på ”Skicka kvitto till min e-postadress”.

Förlustgaranti

Registrera ditt mobilnummer i appen så skyddas dina biljetter av vår förlustgaranti. Det betyder att du får tillbaka dina biljetter och värdet på kundkassan om du t.ex. tappar din telefon, byter telefon eller bara råkar radera appen.

Läs mer om vår förlustgaranti.

  1. Gå in på fliken ”Mer”,
  2. Gå in på ”Mina detaljer”,
  3. Skriv in ditt ”mobilnummer” (en aktiveringskod skickas till dig),
  4. Skriv in ”koden” du fick på sms,
  5. Klart!

Vanliga frågor om appen

  • Gå in på fliken ”Sök & Köp” och skriv in mellan vilka olika hållplatser du ska resa och välj valfri avgång. Innan du trycker ”köp” ändrar du förvalet ”enkelbiljett” till ”period” och då kan du ändra ”Periodbiljett 30 dagar” till
    24-timmarsbiljett.

  • Vissa biljettyper går att låna ut i appen. Läs mer om låna ut en biljett direkt i appen.  

  • Du kan köpa en biljett i din app och sedan ge bort den till någon annan. Läs mer om ge bort biljett i appen.  

  • Du har rätt att ladda ner och använda appens reseplanerare med mera om du är under 18 år. För att köpa biljett behöver en förälder/vårdnadshavare hjälpa dig med att registrera ett konto och lägga till ett betalkort i appen.


    Tips!

    Som förälder kan du använda tjänsten ”Ge bort biljett”. som innebär att du kan köpa en biljett i din egna app för att sedan ge bort den till ditt barns app. Med denna tjänst slipper du lägga till ett betalkort i ditt barns app. 

  • Nej, men har något blivit fel kontaktar du vår kundservice.

  • Du kan köpa biljett för resor inom Jönköpings län samt till och från Blekinge, Halland, Kalmar Kronoberg, Skåne, Västra Götaland och till Danmark.

  • Du kan köpa en biljett i appen och i köpflödet välja ”Använd biljett senare”. Du har därefter 365 dagar på dig att använda biljetten och du aktiverar den själv i appen innan eller i samband med din första resa.

  • Du ska alltid aktivera din appbiljett innan du går ombord på fordon för att den ska vara giltig för att resa med. Aktiverar du biljetten ombord på ett fordon kan du få en tilläggsavgift

     

    Läs mer om aktivering av biljetter

  • Du ska alltid blippa/registrera din biljett ombord i någon av biljettläsarna. På tåget blippar tågvärden din biljett åt dig. Läs mer om blippa biljett

  • Nej. Det går inte köpa biljett för en specifik avgång trots att du väljer detta i reseplaneraren. Våra biljetter säljs alltid med zongiltighet vilket betyder att du kan resa med vilket fordonsom helst inom den zon och giltighetstid biljetten gäller för. Vi kan heller aldrig garantera att det finns plats på fordonet den tid du vill resa. 

  • Det finns USB-laddare ombord på samtliga regionbussar och stomlinjebussar i Jönköpings stadstrafik och uttaget finns vid varje säte.


    På de flesta av våra tåg går det att ladda med en vanlig strömadapter vid laddning. Det finns alltså inga USB-uttag.

  • På alla regionbussar erbjuds det gratis Wifi. Anslutningen till Jönköpings Länstrafiks wifi är enkelt, allt man behöver göra är att ansluta till nätverket och godkänna användarvillkoren.

Senast uppdaterad: 2023-01-26

Vilken biljett passar dig?

Här har vi samlat hela vårt biljettutbud - biljetter som passar dig, oavsett om du reser varje dag eller bara någon gång ibland.

Kolla in vårt biljettsortiment!